Черкаська районна СЮТ

Станція Юних Техніків

Візитка

Нетрадиційні підходи до організації навчально-виховного процесу в умовах позашкільного навчального закладу

(3 досвіду роботи Черкаської районної станції юних техніків)

sut

Ще на початку дев’яностих років минулого століття колектив Черкаської районної станції юних техніків поставив перед собою задачу – не просто розвивати якісь певні здібності вихованців, задовольняти певні інтереси чи готувати до конкретного виду професійної діяльності, а й забезпечити всебічний розвиток вихованців, забезпечити цілісний процес засвоєння соціального досвіду, щоб вони могли успішно адаптуватись у самостійному житті, цінувати та захищати національні та загальнолюдські цінності.

Наші здобутки

За 20 років розроблено і впроваджено в життя цілий комплекс (ряд) напрямків, форм  роботи не типових для СЮТ. Ми маємо напрацювання , що наявні в роботі не багатьох позашкільних закладів технічного спрямування.

 

Спробуємо ознайомити з деякими з них , можливо, щось з нашого досвіду стане комусь в нагоді.
У системі комплексного підходу до навчально-виховного процесу однією із найефективніших складових є туристсько-краєзнавча діяльність. До якої проявляють інтерес майже всі вихованці СЮТ. Тому ми запроваджуємо її в тій чи іншій мірі абсолютно в усіх гуртках.

 

Турпоходи, екскурсії, краєзнавчі пошукові та наукові дослідження вихованців забезпечують такий високий виховний, розвиваючий та пізнавальний ефект, якого ніколи не доб’єшся через класно-урочну діяльність, навіть самого високого рівня.

Туристсько-краєзнавча робота на СЮТ проводиться наступним чином:

На першому етапі здійснюється ознайомлення вихованців зі своїм населеним пунктом та довкіллям. Під час походів, екскурсій по рідному селу, в довколишні ліси, луки, гори вихованці методично, детально вивчають кожен куточок села, тваринний і рослинний світ, історичні та архітектурні пам’ятки тощо.

 

Разом з цим, також, вирішуються програмні завдання роботи гуртків. Наприклад, вихованці фотогуртків вправляються в пейзажній, архітектурній, репортажній та інших видах зйомок, судномоделісти проводять на річках та озерах тренувальні запуски моделей і природоохоронні акції, вихованці гуртків ПТМ, ДПМ, народних промислів ознайомлюються з матеріальною культурою нашого народу, займаються збором природного матеріалу тощо.

 

Наступним етапом туристсько-краєзнавчої роботи стають багатоденні туристські пішохідні та велопробіги, екскурсійні поїздки під час яких вихо-ванці знайомляться з історією, культурою, природою не лише своєї області, а всієї України.

В процесі цієї діяльності,, також , вирішуються наступні завдання:

  1. Формування національної самосвідомості та поваги до загальнолюдських цінностей.
  2. Розвиток пізнавальних інтересів.
  3. Набуття туристських навичок.
  4. Естетичне виховання.
  5. Екологічне виховання.
  6. Формування музейної культури.
  7. Оздоровлення, фізичний розвиток вихованців.
  8. Організація змістовного дозвілля та пропаганда здорового способу життя;
  9. Забезпечення емоційного розвитку дітей в атмосфері доброзичливості, радості світосприйняття, дружби, довіри, взаємоповаги і взаємодопомоги, душевного комфорту.
  10. Формування навичок неформального спілкування та культури поведінки в колективі, громадських місцях.
  11. Забезпечення соціально-педагогічного захисту особистості вихованців;

 

Почуте і побачене під час екскурсій, у походах та поїздках спонукає і стає основою пошукової, науково-дослідницької діяльності вихованців. У першу чергу ця діяльність направлена на вивчення історії та культури рідного села, рідного краю. Робота проводиться у тісній співпраці з працівниками наукових установ, музеїв, архівів, заповідників тощо.

Пошуковій, туристсько-краєзнавчій роботі вихованців ми завжди намага лись надати суспільно-корисної спрямованості. Так на допомогу клубним працівникам, вчителям в минулі роки створювались навчальні слайд-фільми, в даний час фільми вже на електронних носіях з історії та культури Черкаського району, розроблено більше 10 туристських маршрутів по Черкаському району, області та Україні.

На основі роботи вихованки комп’ютерного гуртка Чорновіл Богдани “З історії с. Мошни” (2 -ге місце по лінії МАН на обласному рівні і перше – на Міжнародному конкурсі), матеріалів, зібраних вихованцями фотогуртків, турклубу СЮТ “Альта” та краєзнавцями села була видана книга з історії с.Мошни ” Містечко ратників та майстрів”. Упорядником книги став директор СЮТ. (Книга додається до роботи).

У 2013 році вихованка фотостудії та туристсько-краєзнавчого гуртка Ісмагілова Настя посіла ІІІ – є місце в області по лінії МАН за роботу “ В..Городецький та Черкаська область”, у 2014 році Дмитро Сьолін зайняв ІІІ – є місце в області за роботу “ Т.Г.Шевченко. Маловідомі сторінки”

За відсутності в районі станції юних туристів функцію координатора туристсько-краєзнавчої роботи перебрала на себе районна СЮТ.
В 2000 році при СЮТ було створено центр краєзнавства та туризму.
Центр надає інформаційно-методичну, практичну допомогу з краєзнавства і туризму, проводить екскурсії школярам, студентам, викладачам , дитячим туристським установам, членам молодіжних організацій (зокрема організації Пласту м. Черкаси) і всім бажаючим. За 14 років в центрі побували і скористались його послугами більше 12 тисяч відвідувачів не лише з Черкащини, а й з інших областей України та м. Києва. Доказом служить книга відгуків відвідувачів, які у нас побували.

В 2001 році на базі центру краєзнавства та туризму райСЮТ було засновано Спілку краєзнавців Мошнівського краю “АРТАНІЯ”( на чолі з директором СЮТ) члени якої проводять велику роботу по вивченню історії краю, а також по ознайомленню з нею широкого загалу.

Саме через просвітницьку краєзнавчу роботу, нам вдалося підняти імідж закладу, привернути увагу громадськості, владних і бізнесових структур, до роботи райСЮТ, залучити їх до вирішення виробничих проблем в плані покращення матеріально-технічного забезпечення СЮТ, фінансування масових заходів тощо.

За рішенням районної ради в 2005 році при СЮТ було відкрито туристсько-краєзнавчий відділ, який став координатором та організатором науково-методичної та практичної туристсько-краєзнав-
чої роботи не лише на СЮТ, а і в усьому районі.

 

Відділ останні 7 років утримує перше місце з туристсько-краєзнавчої роботи в області.

Зупинюсь ще на одній знахідці. Ми на досвіді переконались в тому, що ефективність навчальної і туристсько-краєзнавчої діяльності вихованців значно підвищується, якщо її проводити у співпраці з іншими позашкільними навчальними закладами, загальноосвітніми школами, дитячими та юнацькими організаціями, громадськими об’єднаннями, тощо.

У співпраці легше вирішувати питання фінансування поїздок і походів, організаційних питань різних заходів. Наприклад, співпраця з дитячо-молодіжною організацією Пласт, Всеукраїнською спілкою дитячих та юнацьких організацій дає можливість нашим вихованцям практично безкоштовно відпочивати в їх таборах, брати участь в змаганнях, здійснювати подорожі  Все це сприяє їх громадянському становленню.

Багаторічний досвід впровадження в роботу гуртків районної СЮТ елементів туристсько-краєзнавчої, пошукової, науково-дослідницької діяльності показав, що це сприяє всебічному, а не вузько визначеному профілем гуртка, розвитку вихованців, розширенню їх світоглядних горизонтів, підвищенню інтересу до знань, самоствердженню і становленню творчої особистості вихованців, формуванню у них почуття національної самосвідомості , поваги до загальнолюдських цінностей, їх психічному та фізичному здоров’ю, показав, що це найкоротший шлях до душі дитини, найефективніша форма патріотичного виховання.

Дуже часто захоплення вихованців цією діяльністю стає визначальним у їх професійному виборі, а набутий при цьому соціальний досвід, допомагає успішно адаптуватись в соціумі.

 

Для прикладу, вище згадувана вихованка комп’ютерного гуртка, Б.Чорновіл закінчила історичний факультет, вихованець  фотогуртка Міщенко Роман, під час навчання на відділі кіно-фото-відеосправи в Канівському училищі культури і мистецтв в значній частині своїх творчих робіт та дипломній звертався до краєзнавчої тематики, найчастіше про рідний край.

Працівники райСЮТ вважають, що туристсько-краєзнавча, пошукова, науково-дослідницька діяльність має стати невід’ємною складовою навчально-виховного процесу в усіх позашкільних навчальних закладах тому, що дітей не можна виховати патріотами, допоки вони не вивчать історії свого роду, краю , країни.

 

Ми вважаємо, що патріотичне виховання – справа державної ваги, бо в сучасному глобалізованому світі вистоїть та країна і той народ, який збереже свою національну ідентичність.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

14 − 3 =

Черкаська районна СЮТ © 2014 Frontier Theme